Droga dojazdowa oraz podjazd w budownictwie jednorodzinnym nie spełniają wyłącznie zadania funkcjonalnego ciągu komunikacji, ale coraz częściej są także wizytówką posesji, do której prowadzą. Oferta materiałów używanych do budowy nawierzchni jest szeroka, są to m.in. beton, klinkier, kamień naturalny, tworzywo sztuczne czy żwir. Tytułowe nawierzchnie narażone są na oddziaływanie sporych obciążeń. Pojazdy mechaniczne poruszają się na nich nawet kilkanaście razy w ciągu doby, dlatego kluczowymi cechami budulcowego tworzywa powinny być wytrzymałość i odporność na ścieranie. Ważna jest także jego siła w konfrontacji z czynnikami atmosferycznymi.
Jednym z najczęściej używanych komponentów wykorzystywanych przy budowie podjazdów i dróg dojazdowych jest beton. Cechuje się on wytrzymałością, której pozbawione są alternatywne materiały wykorzystywane do tego rodzaju prac. Konstrukcja wykonana z betonu posiada jednolitą strukturę pozbawioną łączeń. Nie wymaga więc uciążliwej pielęgnacji, co jest istotne w kontekście funkcji użytkowej nawierzchni, narażonej na zabrudzenia przenoszone na oponach poruszających się po niej pojazdów. W celu utrzymania czystości wystarczy raz na jakiś czas przemyć powierzchnię betonu wodą. Opisywany materiał spełnia także współczesne wymogi estetyczne tej części inwestycji. Producenci galanterii betonowej, odpowiadając na zapotrzebowanie coraz bardziej wymagających konsumentów, oferują szeroką gamę kolekcji kostek, płyt czy betonu stemplowanego, a zaawansowana technologia budownictwa pozwala na wybór odpowiedniego wzoru, koloru czy faktury materiału. Beton z łatwością komponuje się też z innymi tworzywami używanymi do kreacji nawierzchni. Doskonale współgra z drewnem, kamieniami czy metalem. Istotnym czynnikiem wpływającym na wykorzystanie tworzywa w procesie budowy drogi dojazdowej czy podjazdu są jego parametry techniczne w odniesieniu do działających na niego czynników atmosferycznych. Odpowiedni sposób kładzenia i pielęgnacji betonu czyni go odpornym na działanie wysokich temperatur, mrozu czy ulewnego deszczu. Materiał cechuje także antypoślizgowość, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort jego użytkowania.
Budując podjazd należy pamiętać o odpowiedniej grubości kładzionej nawierzchni. Intensywność ruchu samochodowego charakterystyczna dla tego typu zabudowy wymaga zazwyczaj zastosowania warstwy betonowej o grubości 6-8 cm.
Opisywane konstrukcje to najczęściej i najsilniej eksploatowane obszary zabudowy jednorodzinnej, dlatego istotne jest aby były wykonane możliwie najsolidniej. Należy pamiętać także, że wykończenie nawierzchni ma znaczący wpływ na wygląd całego budynku.